cccmtb

najważniejszy przegląd
www.kegel.net.pl

Polska może pochwalić się całym wachlarzem własnych lokomotyw. Jedną z nich jest SM03, czyli maszyny, które powstawały w Chrzanowie, w fabryce im. Feliksa Dzierżyńskiego. Produkcję rozpoczęto pod koniec lat pięćdziesiątych, ale już w połowie sześćdziesiątych przeniesiono do Zielonej Góry. Pociągi te wykorzystywano do wielu celów. Głównym odbiorcą było PKP, jednak SM03 sprawdzały się doskonale również w zakładach przemysłowych, składnicach czy magazynach. Inny polski model SM30.

Produkcję rozpoczęto również w chorzowskiej Fabryce Lokomotyw. „Trzydziestka” mogła się jednak pochwalić dużo większą mocą i aż siedmiuset litrowym zbiornikiem paliwa. Lokomotywa sprawdzała się świetnie w zakładach przemysłowych, jak i – w wersji unowocześnionej – w trakcie ciągnięcia składów pasażerskich. Niestety dziś przestała być używana. Warto również wspomnieć o jej następczyni, czyli SM31. Jest to maszyna o dużej mocy, dzięki czemu zainteresowały się nią huty i kopalnie. SM31 bywa również wykorzystywane do tradycyjnego transportu, jednak zdarza się to dość rzadko.