cccmtb

najważniejszy przegląd
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A.

Nie ma wątpliwości, że najbardziej popularną kategorią prawa jazdy jest kategoria B, gdyż uprawnia ona przede wszystkim do kierowania samochodami osobowymi. Ale całkiem dużym zainteresowaniem cieszy się także kategoria A, gdyż osoby posiadające tego typu uprawnienia mogą prowadzić motocykl. Dotyczy to także kategorii A1 i A2, w zależności od tego, jaki motocykl posiadamy – chodzi tutaj przede wszystkim o jego moc, ale nie tylko.

Jak więc wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii A? Różni się on nieco od egzaminów na uprawnienia dla samochodów, co jest oczywiste. Co więcej, w przypadku egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii A znaczna jego część odbywa się na placu manewrowym. Zanim jednak rozpoczniemy egzamin, warto pamiętać o odpowiednim ubiorze – chodzi tutaj o pełne obuwie, spodnie z długimi nogawkami czy rękawice (kask czy ochraniacze na łokcie i kolana zapewnia ośrodek egzaminacyjny).

I tak, na placu manewrowym będziemy musieli przede wszystkim odpowiednio przygotować pojazd do jazdy, ale też sprawdzić jego stan techniczny pod kątem podstawowych elementów pojazdu, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy. Kolejna czynność, jaką będzie musiał wykonać kursant to ruszanie z miejsca oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu (w tym drugim przypadku silnik nie powinien zgasnąć). Dodatkowo, na placu manewrowym będziemy musieli jeszcze wykonać slalom, czyli jeździć po łukach w kształcie cyfry osiem (pięć razy) oraz pomiędzy pięcioma pachołkami (dwa razy, bez podpierania się nogami, najechania na linię czy potrącenia pachołków).

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A?

Odpowiednie wykonanie czynności na placu manewrowym to podstawa do tego, aby przejść do kolejnego etapu jakim jest jazda oraz manewry na mieście. Z reguły czas trwania drugiej części egzaminu to minimum 25 minut. Wśród najważniejszych czynności, jakie kursant będzie musiał zaprezentować, mamy przede wszystkim:

  • przejazd przez skrzyżowania (w tym ze sygnalizacją świetlną),
  • jazda drogami jedno- i dwujezdniowymi,
  • przejazd przez przejścia dla pieszych,
  • wykonywanie takich manewrów jak wyprzedanie, wymijanie czy zmiana pasa ruchu,
  • hamowanie z ustalonej prędkości (co najmniej 50 km/h) do zatrzymania w wyznaczonym miejscu,
  • hamowanie w sytuacji awaryjnej.

Oczywiście przy tym wszystkim obecny jest egzaminator – choć motocykl nie umożliwia swobodnej jazdy dwóch osób jednocześnie to osoba egzaminująca musi przecież obserwować poczynania i manewry zdającego. W związku z tym, egzaminator najczęściej zajmuje miejsce w innym pojeździe, który porusza się zaraz za motocyklem ze zdającym. Między nimi zachowana jest oczywiście łączność za sprawą kontaktu radiowego.